Kde zajistit financování?

Začal bych dnes jedním moudrem. Kde je vůle, tam je cesta. Přesně v tomto duchu bude psán dnešní příspěvek…

Asi ne každý se narodil v bohaté rodině a tím pádem ne každý může být povoláním syn. Pokud tedy nepatříte k těmto „šťastlivcům“ a toužíte po tom, vydat svou knihu, pozorně čtěte. Zjistíte řadu důležitých věcí.

Existuje hned několik možností, jak získat finanční prostředky na vydání vlastní knihy. Takže nezoufejte, určitě se najde nějaký vhodný způsob i pro vás.

Vlastní zdroje

Tento způsob jsem už nastínil v úvodu svého textu. Každý si pod tímto pojmem dovede představit, o co asi jde. Buď rozbijete prasátko, vyberete spoření, stáhnete všechny peníze ze spořících účtů anebo požádáte o pomoc rodinu. Zkrátka a dobře, knihu sice vydáte, ale budete o desítky, možná stovky tisíc lehčí. Výhodou je, že budete mít absolutní svobodu psaní a perfektní přehled nad procesem vydání.

Vydání knihy přes nakladatelství

Taková snová možnost, které by chtěl každý autor dosáhnout, je vydání knihy přes vydavatelství. Jedná se o klasickou cestu, kdy autor osloví nakladatelství a poskytne k náhledu svůj rukopis. Pokud je kniha dostatečně kvalitní a komerčně zajímavá, nakladatelství ji vydá na vlastní náklady. Autor pak obdrží procenta z prodeje knih.

No, a teď Vám řeknu třeba tu o Karkulce.

Samozřejmě bych každému tuto cestu přál, protože má obrovské výhody, např. neřešíte distribuci, marketing a ani finance. Na druhou stranu ta pravděpodobnost, že si Vás nakladatelství vybere, je dost malá. A i kdybyste to obrovské štěstí měli a byli vybráni, pořád není vyhráno. Vzhledem k tomu, že váš rukopis bude podléhat kritériím daného nakladatelství a projde stylistickou korekturou, může se stát, že svou knihu na konci dne ani nepoznáte. To je asi to poslední, co by si autor přál, nemám pravdu?

Crowdfunding či fundraising

Pojďme si nejprve říct rozdíl mezi těmito dvěma cizími pojmy. V podstatě se jedná o totéž – Financování od fanoušků. Crowdfunding je spíše pojen s charitativní činností a fundraising s podnikatelskou dráhou. Já však zmiňuji záměrně obě možnosti, protože nikdy dopředu neznáme, pro koho budeme knihu vydávat, jaký je cíl, téma knihy atd.

A o co vlastně jde?

Autor vytvoří projekt na crowdfundingové platformě (např. Hithit, Pointa, Donio či u nás) a osloví potenciální čtenáře s žádostí o finanční podporu. Za příspěvky nabízí různé odměny např. knihu s věnováním, poděkování v knize, propagaci na webu/sociálních sítích, společnou večeři apod.). Zde se opravdu fantazii meze nekladou a možná byste se divili, co všechno si lidé předplatí. Je důležité zmínit, že je dopředu stanovena cílová částka, která se musí vybrat, aby byl projekt úspěšný. Tato částka se odvíjí od budoucích výdajů, které bude potřeba vynaložit na určitý náklad knih. (např. 2000 ks knih, výroba obálky a 10 ilustrací, sazba, gramatická korektura, služby nakladatele atd.)

Dá se očekávat, že knihy v předprodeji se budou nabízet za podstatně vyšší částku než po vydání, což má ale svou logiku a dárce důvody jistě chápe.

Veliká výhoda této možnosti je podprahové budování fanouškovské základny. Tím, že zveřejníte záměr vydat knihu a požádáte o finance veřejnost, budujete komunitu. Každý, kdo se finančně zapojil, bude mít zájem na tom, aby se vám podařila vybrat cílová částka a kniha byla vydaná. Proto se značná část přispívatelů zapojí např. sdílením předprodeje na sociálních sítích, což je vás veliká reklama a zcela zdarma.

Další veliká výhoda potěší především vaši peněženku. Může se stát, že vyberete v předprodeji celou částku a z vašich úspor nepůjde ani koruna.

Nevýhodou, dá-li se tomu vůbec tak říct, je skutečnost, že to pro vás fundraisingové společnosti nezprostředkují pro vaše hezké oči a za svou službu si nechají zaplatit. Nicméně tu částku dopředu znáte, což je fér.

Dotace a granty

Další možností jsou dotace či granty. Autor si může požádat o dotaci na vydání knihy např. Ministerstvo kultury. V tomto programu však prochází sítem, které možná vyjde, možná nevyjde. Spíš bych ale počítal s tou druhou variantou. Kromě obrovské nejistoty, zda budeme úspěšní žadatelé, musíme také počítat s tím, že přijetí dotace přináší velmi širokou byrokratickou agendu. Kromě žádosti a povinných příloh také, vyúčtování, závěrečnou zprávu a jiné. Navíc můžete inkasovat dotaci ve výši maximálně 50 % nákladů/výdajů, které plánujete zaplatit za vydání knihy. Na závěr samozřejmě dokládáte ministerstvu všechny faktury. Získat tuto dotaci je určitě fajn, 50 % jen tak nikde nenajdete, ale rozhodně bych se na to nespoléhal a bral bych to spíš jako doplňkový zdroj financování.

Granty od soukromých společností jsou zajímavější varianta. Pokud tedy znáte někoho z vyššího vedení společnosti, která provozuje např. nadaci, určitě bych tuto variantu vyzkoušel a svůj plán prezentoval. I v této variantě však počítejte s byrokracií, ale rozhodně menší než u státu. Zde může být podpora klidně 100 %, vždy záleží na pravidlech konkrétní nadace.

Sponzoring

Asi nejběžnějším způsobem, jak může autor získat peníze, je využití sponzoringu. Vytiskněte si svůj nápad, sjednejte si schůzku v nějaké společnosti poblíž Vašeho bydliště a zajeďte tem odprezentovat svůj projekt s žádostí o dotaci. Buď to vyjde anebo ne, nic tím nezkazíte. V komunikaci z očí do očí se navíc daleko složitěji říká ne. Asi bych začal společností, kterou alespoň trochu znám a kde znají mě a až potom bych začal oslovovat cizí společnosti. Výhodou také může být oslovení sponzora v takovém odvětví, o kterém budete vydávat knihu. Majitel se lehce s takovou myšlenkou ztotožní a třeba nabídne takovou částku, se kterou jste ani nepočítali. Doporučuji, abyste si vzali s sebou vzor nějaké darovací smlouvy. Internet jich je relativně plný. V případě, že nějaký sponzor kývne na Vaši podporu, hned bych vytáhl 2x darovací smlouvu, doplnil bych údaje o dárci a hned bych mu to dal k podpisu, dokud je vše čerstvé.

Pokud někde neuspějete, nic si z toho nedělejte a zkoušejte to dál. Ani já jsem neměl 100 % úspěšnost, když jsem oslovoval případné dárce, a to jsem se soustředil především na ty, které jsem znal.

Co můžete kromě darovací smlouvy ještě nabídnout? Samozřejmě je to reklamní plocha v knize. Každý, kdo na knihu přispěje, může být vepsán do knihy na speciální stranu. Firmám se může zveřejnit také logo. A co když bude někdo daleko štědřejší než všichni ostatní? Nic vám přeci nebrání, udělat z něho generálního sponzora a v knize ho zvýraznit. Dále můžete sponzory pravidelně zveřejňovat na sociálních sítích nebo na webových stránkách. Propagaci se však meze nekladou, způsobů může být nespočet.

Kombinace více zdrojů

Poslední možností, o které dnes něco povím, je kombinace toho, co jsem popsal výše. Za mě je to v dnešní době nejrealističtější varianta. Pokud tedy potřebuji 100 tis. Kč, nebudu se raději spoléhat pouze na jeden zdroj financování.

Domnívám se, že by si autor měl vždy nějakou, byť jen malou, část nákladů hradit sám, aby si knihy víc vážil. Úplně jinak se díváme na věc, do které jsme museli nějakou korunu vložit než do věci, která nám spadla sama do klína. Dále bych vždycky řešil grant či sponzory, pokud máte tu možnost a nějakou spojku na správném místě, která majiteli společnosti vysvětlí, že vaše kniha je poklad. Rozhodně bych se nebál ani crowfundigu, díky kterému budete mít propagaci zdarma a vytvoříte očekávání a zároveň vlastní komunitu. Klidně si můžete již dopředu stanovit plán financování. Např. 25 % z vlastních zdrojů, 25 % dotace či sponzoring a zbytek crowfunding.

Nicméně každá z uvedených možností má své výhody a nevýhody. Je důležité si pečlivě zvážit všechny možnosti a vybrat tu, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám a možnostem.

Pokud jste tedy nyní ve fázi, že nejste naším autorem a sháníte finance pro svou knihu, přeji Vám hodně štěstí.